Ömer Muhsin tarafından

Tarih: Nisan 2021

 

MİLLİYET ANLAYIŞIMIZ

Bazı kelimeler vardır, kullanımları toplumda ziyadesiyle yer bulmasına rağmen ne tuhaftır ki anlamları çok bilinmemektedir. Rastgele yoldan çevirdiğimiz birine bu kelimelerin ne anlama geldiğini sorduğumuzda sarih bir şekilde bir cevap vermekte çok zorlanacaktır. Millet kelimesi işte bu kelimelerden birisidir. Toplumun yaşadığı siyasi ve içtimai değişikliklere paralel olarak millet kelimesinin kullanımı ve çağrışımları değişmektedir. Bugün milletten anlaşılan ile yüz sene önce milletten anlaşılan çok farklı olabilmektedir. Daha eski tarihlere gittiğimizde ise çok daha farklı anlamlara geldiğini, bugünkü kullanımın da belli oranda anlam daralmasına uğradığını gözlemliyoruz. Anlamındaki değişim bir yana, ifade ettiği anlamın ne olduğunun bilinmemesi problem edilmesi gereken bir husus. Hususen, Kur’an-ı Kerim okuyan bir Müslüman’ın âyet-i kerîmelerdeki millet kelimesini okuyup da bir durup düşünmemesi, vaziyetin vahametini vurgular niteliktedir. İşte Said Çekmegil merhumun Milliyet Anlayışımız isimli eseri unutulan, gaflete düşülen önemli bir hususun altını çiziyor. Kitap açık bir şekilde olmasa da kullandığı usulü beyan etmesiyle Müslümanlara bir teklifte bulunuyor diyebiliriz. Bu teklif kullandığımız lisanın istimdat ettiği kaynakların Kur’an-ı Kerim ve sünnet-i Rasulullah olmasıdır. “Bunun içindir ki, Milliyet Anlayışımız’ı hazırlarken tahrif edilmemiş ve hiçbir surette değişmemiş, en muteber kaynak olarak Kur'ân-ı Hakim’i ve ondan ayrılmayan (efradını cami ağyarını mani) olan büyük mefkureyi, İslamiyet’i seçtim.” İşte bu kitabı benim için değerli kılan husus bu cümlede meknuzdur. Lisanımızdaki kelimelerin referans kaynağı ne olacak sorusu demir leblebi sorularımızdandır. Said Çekmegil’in yaptığı gibi tarihsel sürecin okuması yapılarak bu değişimler incelenebilir, dahası kavramların değişimi üzerinden bir dönem tarihi okuması yapılabilir. Dilin kaynağına dönecek olursak, bugün Batı’da sosyal bilimlerde ve dahi teknik bilimlerde, üretilen kavramlar kutsal metin referanslı oluyor. Ben bir sosyal bilimler talebesi olarak felsefede veya sosyolojide yeni bir kavramla karşılaşıp onun peşine düştüğümde kelimenin yüzyıllık şeceresine ulaşabiliyorum. Bu durdukları yeri çok güçlendiren bir şeydir. Halbuki, müellifin de işaret ettiği gibi, bizde garp kültürünü tam geçirgen bir eda ile kabullenen sözde aydın takımı kendi dilimiz açısından hudayinabit kabul edilebilecek yabancı kavramları kullanmakta oldukça cüretkârlar. İşte bu temel kaynaklardan kopuşun nişanesidir. Biz yüz elli-iki yüz yıl önce millet dediğimiz zaman Türkistan’daki Müslümanları da İskenderun’daki Müslümanları da kastediyorduk. Sınırları coğrafi veya siyasi çizgilerle çizilmemiş bir millet/milliyet anlayışımız vardı. Peki bu anlayışımızın sebebi neydi, neyi orijin kabul ediyorduk? Tabi ki İslam’ı, yani Kur'ân ve sünneti. İslam’dan uzaklaştıkça kavramlarımızın dışı aynı kalsa da içeriği değişti. Kainat boşluk kabul etmez malum, bu boşluk hemen farklı içeriklerle dolduruldu. Fransız ihtilalinin dünyaya saldığı akımlar buraları da vurdu, zihinlerimizdeki tereddüt batıl bir anlamı kabullenmekle giderildi. Zamanla millet kelimesi ırk birliği gibi müptezel bir seviyeye indirilmiş oldu. Halbuki, kitapta Mehmet İzzet’ten alıntılanan güzel bir ifadede de olduğu gibi: “Demek ki ne ırk ne toprak, milletin birliğini vücuda getiren esas amil değildir.” Ülkü birliği insanları millet kılar. Ülküsü İslam olan herkes aynı millettendir, ülküsü tevhid olan herkes İbrahim milletindendir. Ortak ülkünün tevhid olduğu ve bu ülkünün de bizi bir millet kıldığı vurgusu Çekmegil’in konferansının belkemiğini oluşturmakta. Kitapta birçok alıntı yapılmış, bazılarından çok çok istifade ettim ve tanımadığım birçok hakiki münevver tanımış oldum. Bu çalışma bir örnek teşkil etmeli diye düşünüyorum. Millet gibi daha birçok kavramımız asli referans noktasını unutmuş ve içi çeşitli fasit merciler tarafından İslam ile tearuz edecek manalar ile doldurulmuştur. Ufuk kazandırıcıydı, teşekkürler.


Yorumlar

Daha önce yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yazmak ister misiniz?

Yorum Yaz